Critical evaluation of positivity towards humans in the classification of virtues in positive psychology from the perspective of the Holy Quran

Document Type : Research Article

Authors

1 PhD student, Department of Quran and Hadith Sciences, Faculty of Theology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Associate Professor of Quran and Hadith Sciences, Faculty of Theology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

3 Associate Professor, Counseling and Educational Psychology Department, Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

One of the most important anthropological foundations of positive psychology is the acceptance of a positive view of humans. In order to explain what this positive view of humans is, it can be seen as consisting of two sub-components: one is the acceptance of character and positive attributes in humans, and the other is the authenticity of human strengths and weaknesses. From the point of view of the Holy Qur'an and according to the opinion of many commentators, Shakeleh means character and acceptance of changes in the heart, emphasis on the appearance of moral characteristics in the afterlife, and frequent repetition of phrases such as "Bema Kanu Ya'amalon" indicate the acceptance of attribute-like characteristics. On the other hand, the Holy Qur'an also accepts not only positive attributes; Rather, the commentators believe that the Holy Qur'an accepts dual tendencies in humans that are not in conflict with each other, and the commentators have used different interpretations to combine them. In general, it seems that the positive view of human beings in positive psychology is highly aligned with the Holy Quran.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم
Peterson, Christopher, and Martin Seligman. Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification. 1st edition. Washington, DC : New York: American Psychological Association / Oxford University Press, 2004.
Seligman, Martin E. P., and Mihaly Csikszentmihalyi. ‘Positive Psychology: An Introduction.’ American Psychologist 55, no. 1 (2000): 5–14. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5.
باقری, خسرو. نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: مدرسه, 1392.
بونیول, ایلونا. روان شناسی مثبت در یک نگاه. Translated by حسن پاشاشریفی and سیمین دخت رضاخانی. تهران: رشد, 1398.
جوادی آملی, عبدالله. تفسیر انسان به انسان, 1389. https://www.gisoom.com/book/11222995/کتاب-تفسیر-انسان-به-انسان/.
———. فطرت در قرآن, 1384.
———. منزلت عقل در هندسه معرفت دینی. قم: اسراء, 1398.
دباغ, سروش. آیین در آیینه: مروری بر آراء دین شناسانه عبدالکریم سروش. تهران: صراط, 1387.
سلیگمن, مارتین, and کریستوفر پیترسون. طبقه بندی توانمندی های منش و فضیلت های انسانی. Translated by محسن زندی and لیلا باقری. تهران: انتشارات رشد, 1400.
شاه آبادی, محمد علی. رشحات البحار. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, 1387.
شریعتمداری, علی. تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: امیرکبیر, 1390.
صفایی حایری, علی. حیات برتر: معاد از منظر قرآن. لیله القدر, 1390.
———. رشد: تفسیر سوره والعصر. لیله القدر, 1381.
———. صراط. لیله القدر, 1384.
طباطبایی, سید محمد حسین. المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم, 1417.
عبدالله جوادی آملی. مبادی اخلاق در قرآن. اسراء, 1395.
علی اصغر احمدی. روان شناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی. تهران: امیرکبیر, 1392.
علی صفایی حایری. نظام اخلاقی اسلام. قم: لیله القدر, 1383.
فضل الرحمان. مضامین اصلی قرآن. تهران: کرگدن, 1397.
کریستوفر پیترسون،مارتین سلیگمن. فضایل و توانمندی های شخصیت. اصفهان: یارمانا, 1395.
کمری, سامان, and بابک شمشیری. ‘بررسی تطبیقی نگاه روان شناسی و اسلام به مقوله‌ی مثبت نگری در انسان’. فصلنامه علمی روشها و مدلهای روانشناختی 11, no. 40 (22 July 2020): 173–92.
محی الدین حایری شیرازی. انسان شناسی. قم: شفق, 1372.
مرتضی مطهری. مجموعه یادداشت های استاد مطهری. صدرا, n.d.
نیمک, راین. مداخلات در توانمندی های منش. Translated by محمد خدایاری فرد, مرجان حسنی راد, and کتایون حلمی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران, 1401.
نیمک, راین, and رابرت مک گرث. بر قله اقتدار با توانمندی های منش. Translated by محمد خدایاری فرد and مرجان حسنی راد. تهران: سایه سخن, 1401.
هفتادر, رضایی, and مسلم محمدی. ‘نقد دیدگاه رابن هارت در باب هویت معرفتی اخلاق دینی در قرآن’. پژوهش های اخلاقی 6, no. 2 (1 October 1390): 121–34.
هفرن, کیت, and ایلونا بونیول. روان شناسی مثبت نگر. Translated by محمدتقی تبیک and محسن زندی. قم: پژوهشگاه قرآن و حدیث, 1398.
CAPTCHA Image

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 18 June 2024
  • Receive Date: 15 February 2024
  • Revise Date: 11 June 2024
  • Accept Date: 18 June 2024