پژوهش حاضر بر واکاوی معنای واژۀ عدل در خلقت انسان با استفاده از روابط همنشینی و جانشینی تمرکز داشته و به بررسی نقش همنشینها و جانشینهای این واژه در توسعه یا محدودسازی معنای آن میپردازد. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است و آیات مرتبط، از سراسر قرآن کریم گردآوری و تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد: واژۀ عدل بهعنوان دلالت کننده بر کیفیت خلقت انسان، تنها در آیۀ 7 سورۀ انفطار آمده است و سه واژۀ همنشین آن عبارتند از خلق، تسویه وترکیب. با تحلیل روابط جانشینی و همنشینی در دو آیۀ 7 و 8 سورۀ انفطار و سایر آیات قرآن کریم که این واژگان در آنها بهکار رفتهاند، نتایج زیر حاصل شد: واژۀ عدل مرتبۀ سوم پیدایش انسان را بیان میکند و دو جهت معنایی دارد. اول؛ ایجاد قدرت تمییز میان خیر و شر و توانایی انتخاب یکی از آن دو در انسان، از سوی خداوند متعال، دوم؛ آفرینش هر انسان بهصورت مرد یا زن و ایجاد یک تعادل و موازنه در آفرینش مردان و زنان و سپس سوارکردن اجزاء روحی و جسمی او بر اساس جنسیتش. خلق بهعنوان مرتبۀ اول پیدایش به معنای ایجاد، همراه با اندازهگیری دقیق (تقدیر) و تسویه بهعنوان مرتبۀ دوم خلقت و به معنای ایجاد گرایش توحیدی در انسان از مراتب پیشین عدل محسوب میشوند.
میرغفوریان, فاضله . (1404). معناشناسی عدل در خلقت انسان با تاکید بر روابط همنشینی و جانشینی در سوره انفطار. علوم قرآن و حدیث, (), -. doi: 10.22067/jquran.2025.91105.1780
MLA
میرغفوریان, فاضله . "معناشناسی عدل در خلقت انسان با تاکید بر روابط همنشینی و جانشینی در سوره انفطار", علوم قرآن و حدیث, , , 1404, -. doi: 10.22067/jquran.2025.91105.1780
HARVARD
میرغفوریان, فاضله. (1404). 'معناشناسی عدل در خلقت انسان با تاکید بر روابط همنشینی و جانشینی در سوره انفطار', علوم قرآن و حدیث, (), pp. -. doi: 10.22067/jquran.2025.91105.1780
CHICAGO
فاضله میرغفوریان, "معناشناسی عدل در خلقت انسان با تاکید بر روابط همنشینی و جانشینی در سوره انفطار," علوم قرآن و حدیث, (1404): -, doi: 10.22067/jquran.2025.91105.1780
VANCOUVER
میرغفوریان, فاضله. معناشناسی عدل در خلقت انسان با تاکید بر روابط همنشینی و جانشینی در سوره انفطار. علوم قرآن و حدیث, 1404; (): -. doi: 10.22067/jquran.2025.91105.1780
ارسال نظر در مورد این مقاله