The Formation of the Concept of Martyrdom in the First Years of AH

Document Type : Research Article

Authors

1 Ph.D. Student, Islamic Azad University of Gorgan

2 Associate Professor, Islamic Azad University of Gorgan

3 Assistant Professor of Research Center for Quranic Studies, Institute for Humanities, Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Islamic Azad University of Gorgan

Abstract

In the contemporary Islamic culture, the highest example of a Shahid (martyr) is a killed person who has given his life to achieve the ideals of Islam. However, it is difficult to provide a definition that includes its various examples throughout the history of Islamic culture; because during different periods, many instances such as the killed on the battlefield, those who have died due to the refractory diseases, unfair invasions even outside the face-to-face wars and the falling of a building, dead persons who were away from their hometown, and other such cases have been considered as a martyr and most of them have been documented in the narrations of the prophet. On the other hand, according to the current studies, this concept can't be found in the Holy Quran. In this Divine book, Shahid always means a court witness except in one case in which this word and its derivatives have been used to refer to the killed in the way of religion. In the prophetic narrations, not only the word Shahid has been used in a general sense including the killed person in the way of religion, but also its concept isn't in conformity with its Quranic meaning that is a court witness. It's not clear when this word has undergone a semantic change and has been used in the meaning of a killed person in the way of religion. Also, it's not known why in the considerable volume of the prophetic narrations, this word has found a different meaning from its Quranic usages. To reach the answer, first of all, we should reconsider the remaining evidence from the oldest period of this usage i.e., a killed person in the way of religion. In this way, we hope to show a picture of the oldest understanding of the concept of Shahid. With this aim, this article is conducted.

Keywords

Main Subjects


ابن ابی‌حاتم، ‌عبدالرحمان بن محمد، تفسیر القرآن العظیم، به کوشش اسعد محمد طیب، ریاض، مکتبة نزار مصطفی الباز، 1419ق.
ابن ابی‌عاصم، احمد بن عمرو، الجهاد، به کوشش مساعد بن سلیمان راشد، مدینه، مکتبة العلوم والحکم، 1409ق.
ابن اسحاق، محمد، السیرة، به کوشش سهیل زکار، بیروت، دار الفکر، 1398ق.
ابن بابویه، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا، بیروت، اعلمی، 1404ق.
ابن حبان، محمد، المجروحین، به کوشش محمود ابراهیم زاید، حلب، دار الوعی، 1396ق.
ابن حبیب، محمد، مختلف القبائل ومؤتلفها، قاهره، دارالکتب المصری.
ابن حنبل، احمد، المسند، بیروت، دار صادر.
ابن درید، محمد بن حسن، جمهرة اللغة، به کوشش رمزی منیر بعلبکی، بیروت، دارالعلم للملائین، 1987م.
ابن سعد، محمد، الطبقات، بیروت، دار صادر.
ابن سیده، علی بن اسماعیل، المحکم والمحیط الاعظم، به کوشش عبدالحمید هنداوی، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1421ق.
ابن فارس، احمد، مقاییس اللغة، به کوشش عبدالسلام محمد هارون، بیروت، دار الفکر، 1399ق.
ابن قتیبه، عبدالله بن مسلم، تأویل مختلف الحدیث، بیروت، المکتب الاسلامی، 1419ق.
ابن قتیبه، عبدالله بن مسلم، عیون الاخبار، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1418ق.
ابن ماجه، محمد بن یزید، السنن، به کوشش محمد فؤاد عبدالباقی، قاهره، دار احیاء الکتب العربیة.
ابن مبارک، عبدالله، الجهاد، به کوشش نزیه حماد، تونس، الدار التونسیة، 1972م.
ابن منذر، محمد بن ابراهیم، التفسیر، به کوشش سعد بن محمد، مدینه، دار المآثر، 1423ق.
ابن هشام، عبدالملک، السیرة، به کوشش مصطفی سقا و دیگران، قاهره، مطبعة الحلبی، 1375ق.
ابوداود سجستانی، سلیمان بن اشعث، المراسیل، به کوشش شعیب ارنؤوط، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1408ق.
ابونعیم اصفهانی، احمد بن عبدالله، معرفة الصحابة، به کوشش عادل بن یوسف عزازی، ریاض، دار الوطن، 1419ق.
ابوهلال عسکری، حسن بن عبدالله، الاوائل، طنطا، دار البشیر، 1408ق.
امرؤالقیس، الدیوان، به کوشش عبدالرحمان مصطاوی، دارالمعرفة، بیروت، 1425ق.
بخاری، محمد بن اسماعیل، الصحیح، به کوشش محمد زهیر بن ناصر، بیروت، دار طوق النجاة، 1422ق.
برقی، احمد بن محمد، المحاسن، به کوشش جلال‌الدین محدث ارموی، تهران، اسلامیه، 1330.
پانی‌پتی، محمد ثناءالله، تفسیر المظهری، به کوشش غلام‌نبی تونسی، پاکستان، مکتبة الرشدیة، 1412ق.
ترمذی، محمد بن عیسی، السنن، به کوشش عبدالوهاب عبد اللطیف، بیروت، دارالفکر، 1403ق.
ثعلبی، احمد بن محمد، الکشف والبیان، به کوشش ابومحمد بن عاشور، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1422ق.
حاج‌منوچهری، فرامرز، «اصحاب اخدود»، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، جلد نهم، تهران، مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، 1379.
حارث بن حِلّـِـزۀ یَشکُری، الدیوان، بازسازی مروان عطیه، دمشق، دار النووی، 1415ق.
حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، المستدرک علی الصحیحین، به کوشش مصطفی عبدالقادر عطا، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1411ق.
خالقی مطلق، جلال، «بار و آیین آن در ایران»، بخش اول، ایران‌نامه، شمارۀ 19، بهار 1366.
خلیل بن احمد، العین، به کوشش مهدی مخزومی و ابراهیم سامرایی، بیروت، دار ومکتبة الهلال، 1980م.
دارمی،‌ عبدالله بن عبدالرحمان، السنن، به کوشش حسین سلیم اسد، ریاض، دارالمغنی، 1412ق.
سعید بن منصور، السنن، به کوشش حبیب‌الرحمان اعظمی، بمبئی، الدار السلفیة، 1403ق.
سلامة بن جندل، الدیوان، بازسازی محمد حسن احول، بیروت، دارالکتاب العربی، 1414ق.
سمرقندی، نصر بن محمد، بحر العلوم، به کوشش محمود مطرجی، بیروت، دار الفکر.
سیوطی، عبدالرحمان بن ابی‌بکر، لباب النقول، به کوشش احمد عبدالشافی، بیروت، دارالکتب العلمیة.
شریف رضی، نهج البلاغه، به کوشش محمد عبده، بازنشر قم، دارالذخائر، 1412ق.
صنعانی، عبدالرزاق بن همّام، المصنف، به کوشش حبیب‌الرحمان اعظمی، بیروت، المکتب الاسلامی، 1403ق.
طبرانی، سلیمان بن احمد، المعجم الکبیر، به کوشش حمدی بن عبدالمجید سلفی، موصل، مکتبة العلوم و الحکم، 1404ق.
طبری، محمد بن جریر، جامع البیان، به کوشش عبدالله بن عبدالمحسن ترکی، جیزه، دار هجر، 1422ق.
طرفة بن عبد، الدیوان، به کوشش محمد مهدی ناصرالدین، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1423ق.
طوسی، محمد بن حسن، الغیبة، به کوشش عبادالله طهرانی و احمدعلی ناصح، قم، مؤسسة المعارف الاسلامیة.
طیالسی، سلیمان بن داود، المسند، به کوشش محمد بن عبدالمحسن ترکی، جیزه، دار هجر، 1419ق.
عترت‌دوست،‌ محمد، «بررسی مفهومی و مصداقی مقتول فی‌سبیل‌الله از دیدگاه قرآن و روایات»، پژوهشنامۀ علوم و معارف قرآن کریم، شمارۀ 10، بهار 1390.
عمرو بن قمیئه، الدیوان، به کوشش خلیل ابراهیم عطیه، بیروت، دار صادر، 1994م.
عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، به کوشش هاشم رسولی محلاتی، تهران، اسلامیه، 1380ق.
قمی، علی بن ابراهیم، التفسیر، به کوشش طیب موسوی جزائری، نجف، مکتبة الهدی، 1386ق.
کتاب سلیم بن قیس، به کوشش محمد باقر انصاری، قم، الهادی، 1415ق.
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، به کوشش علی اکبر غفاری، تهران، اسلامیه، 1363.
مجاهد بن جبر، التفسیر، به کوشش عبدالرحمان طاهر سورتی، بیروت، المنشورات العلمیه.
محققیان، زهرا، «آیا منات، لات و عزی بنات‌الله هستند؟»، پژوهش‌های علوم تاریخی، شمارۀ 22، تابستان 1399.
مسلم بن حجاج، الصحیح، به کوشش محمد فؤاد عبدالباقی، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
مقاتل بن سلیمان، التفسیر، به کوشش عبدالله شحاته، بیروت، دار احیاء التراث، 1423ق.
مهروش، فرهنگ، تاریخ فقه اسلامی در سده‌های نخستین، تهران، نشر نی، 1395.
مهروش، فرهنگ، «شهید از گواه محکمه تا کشتۀ راه دین: زمینه‌های قرآنی شکل‌گیری یک انگاره»، مطالعات تاریخی قرآن و حدیث، شمارۀ 66، 1398.
نسائی، احمد بن شعیب، السنن الکبری، به کوشش حسن عبدالمنعم شلبی، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1421ق.
نظام‌الدین نیشابوری، حسن بن محمد، غرائب القرآن و رغائب الفرقان، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1416ق.
واقدی، محمد بن عمر، فتوح الشام، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1417ق.
واقدی، محمد بن عمر، المغازی، به‌ کوشش‌ مارسدن‌ جونز، لندن‌، دانشگاه آکسفورد، 1966م‌.
Goldziher, Ignaz, Muhammedanische Studien, Halle, Max Niemeyer; also English translation by C. R. Barber & S. M. Stern (1971), Muslim Studies, Chicago, George Allen & Unwin Ltd, 1890.
Heninger, Joseph, “Sacrifice,” tr. Matthew J. O’Connell, Encyclopedia of Religion, 2nd ed., ed. Lindsay Jones, vol. XII, 2005.
Lassner, Jacob, “Martyrdom, Self Sacrifice and Early Islamic Politics: Some Preliminary Observations,” Martyrdom and Sacrifice in Islam, ed. Meir Hatina and Meir Litvak, London, I.B. Tauris, 2017.
Lewinstein, Keith, “The Reevaluation of Martyrdom in Early Islam,” Sacrificing the Self: Perspectives on Martyrdom and Religion, ed. Margaret Cormack, Oxford, Oxford University Press, 2002.
Raven. Wim, “Martyrs,” Encyclopedia of the Qur’ān, ed. Jane Dammen McAuliffe, Leiden, Brill, 2006.
Rippin, Andrew, “Qur'an 21:95 A ban is upon any town,” Journal of Semitic Studies, Vol. XXIV, no. 1, 1979.
The Book of the Himyarites, ed. Axel Moberg, Lound, C. W. K. Gleerup, 1924.
CAPTCHA Image