Validation of narrations about the oath to mutilate the killers of Hamza, the uncle of the Prophet (PBUH)

Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant Professor, Shahed University

2 MA student, Shahed University

Abstract

Scholars of both sects concur that in the history of Islam, fabrication and distortion are among the main harms inflicted upon narrations, covering almost all Islamic events, including major developments at the early days of Islam. A notable example is the narrations according to which the Prophet (PBUH) - and as quote in some other narrations, other Muslims along with the Prophet (PBUH) - after watching the mutilated body of Hamza at the conclusion of the Uhud battle, swore that they would avenge the infidels. Following that incident, God forbade this oath by revealing the final verses of Surah An-Nahl. Therefore, the present study, by adopting a descriptive-analytical method, aims to answer the question related to the source and details of narrations on the oath to mutilate Hamza's killers. The findings of the research suggest that the source of all these narrations is unreliable and untrustworthy. Accordingly, either the sources are Mursal hadiths or the narrators are not reliable. In terms of content, narrations are in conflict with the verses pertained to observing equality in retribution and the Qur'an’s style of "addressing the Prophet (PBUH)" and "participation of the Prophet (PBUH) and the Ummah". Secondly, they are not compatible with the nature of Surah Al-Nahl, as a surah revealed in Mecca. Thirdly, they are in contradiction with the narrations on the prohibition of mutilation in both sects. Finally, the themes of the narrations are incongruous

Keywords


ابن‌أبی‌جمهور، عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، قم، دار سید الشهداء، 1405ق.   
ابن‌ادریس حلی، السرائر، قم: مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسی، 1410ق.
ابن‌حجر عسقلانی، طبقات المدلسین، عمان: مکتبه المنار، 1983م.
ابن‌حجر عسقلانی، لسان المیزان، بیروت: موسسه العلمی للمطبوعات، 1971م.
ابن‌حیون، نعمان بن محمد مغربی، شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار، قم: جامعه المدرسین، 1409ق.
ابن‌شهرآشوب، مناقب آل أبی طالب (ع)، قم، علامه، 1379 ق.
ابن‌عاشور، محمدبن طاهر، التحریر و التنویر، بی­جا، بی­تا.
ابن‌عطیه اندلسى، المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1422 ق.
ابن‌منذر، محمدبن ابراهیم، تفسیر القرآن، تحقیق: سعدبن محمد السعد، مدینه، دارالماثر، 2002 م.
ابن‌هشام، عبدالملک،  السیره النبویه، مصر، مکتبة محمدعلی صبیح و أولاد، 1383 ق.
ابن‏جوزى، زاد المسیر فى علم التفسیر، بیروت، دارالکتب العربی، 1422 ق.
أبو بکر، أحمدبن عمرو، مسند البزار المنشور باسم البحر الزخار، مدینه، مکتبة العلوم والحکم، بی­تا.
ابوالفتوح رازى، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، مشهد، بنیاد پژوهش‌هاى اسلامى آستان قدس رضوى‏، 1408 ق.
ابونعیم اصفهانی، تاریخ الاصبهان، بیروت، دارالکتب العلمیه 1990 م.
احمدبن حنبل، المسند، بیروت، دارالسلام، بی­تا.
اندلسى، ابوحیان، البحر المحیط فی التفسیر، بیروت، دارالفکر، 1420 ق.
آلوسى، محمود،  روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم‏، تحقیق: على عبدالبارى عطیة، بیروت، دارالکتب العلمیه‏، 1415 ق.
بخاری، محمدبن إسماعیل، التاریخ الکبیر، ترکیه، المکتبة الإسلامیة، بی­تا.
بدرالدین أبومحمد، محمودبن أحمد عینی، عمدة القاری فی شرح البخاری، بیروت، دارإحیاء التراث العربی، بی­تا.
برقی، أحمدبن محمد، المحاسن، تحقیق: جلال‌الدین حسینی، تهران، دارالکتب الإسلامیة، 1330.
بغدادى علاءالدین، لباب التأویل فی معانی التنزیل، بیروت، دارالکتاب العربی‏، 1415 ق.
بیضاوى، عبدالله‌بن عمر، أنوار التنزیل و أسرار التأویل‏، بیروت، داراحیاء التراث العربى‏، 1418 ق.
بیهقی، احمدبن احسین،  دلائل النبوة و معرفة أحوال صاحب الشریعة،  بیروت، دارالکتب العلمیه، 1405 ق.
ترمذی، أبوعیسى السنن، بیروت، دار الفکر، 1403 ق.
ثعالبى، عبدالرحمن‌بن محمد، جواهر الحسان فى تفسیر القرآن‏، بیروت، داراحیاء التراث العربى‏، 1418 ق.
جرجانی، ابواحمد، الکامل فی ضعفاء الرجال، بیروت، الکتب العلمیه، 1997 م.
حجازى، محمد محمود، التفسیر الواضح، بیروت، دارالجیل الجدید، چاپ دهم، 1413 ق.
دارقطنی، علی‌بن عمر، السنن، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1996 م.
دارمی، عبدالله‌بن عبدالرحمن ، سنن الدارمی، دمشق، مطبعه الاعتدال، 1349 ق.
دروزه، محمد عزه، التفسیر الحدیث ترتیب السور حسب النزول، بیروت، دارالغرب الإسلامی، 1421 ق.
ذهبی، شمس‌الدین، ذکر أسماء من تکلم فیه و هو موثق، زرقا، مکتبه المنار، 1986 م.
ذهبی، شمس‌الدین، میزان الاعتدال، بیروت، دار المعرفه، 1963 م.
رامیار، محمود، تاریخ قرآن، تهران، امیرکبیر، چاپ سوم، 1369.
زحیلى، وهبة‌بن مصطفى‏، التفسیر المنیر فى العقیدة و الشریعة و المنهج‏، بیروت، دارالفکر المعاصر، 1418 ق.
زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت، دارالکتاب العربی‏، 1407 ق.
زیلعی، عبدالله‌بن یوسف، تخریج الاحادیث و الاثار، ریاض، دارابن‌خزیمه، 1414 ق.
سلیمان‌بن داوود طیالسی، المسند، بیروت، دارالمعرفه، بی­تا.
سیدرضی، محمدبن حسین، نهج‌البلاغه، شرح صبحی صالح، محقق: فیض‌الاسلام، قم، هجرت، 1414 ق.
سیدقطب،  فی ظلال القرآن، بیروت، دارالشروق، 1412 ق.
سیوطی، جلال‌الدین، الاتقان فی علوم القرآن، بیروت، دارالکتاب العربى،‏ چاپ دوم، 1421 ق.
سیوطی، جلال‌الدین، الدر المنثور فى تفسیر المأثور، قم، کتابخانۀ آیة‌الله مرعشى نجفى‏، 1404 ق.
سیدمرتضى، على‌بن حسین‏، رسائل، قم، دارالقرآن الکریم‏، بی­تا.
شامی، یوسف‌بن حاتم‏،  الدر النظیم فی مناقب الأئمة اللهامیم، قم، جامعه المدرسین، 1420 ق.
شجری، یحیى‌بن حسین ، ترتیب الأمالی الخمیسیة للشجری، بیروت، دارالکتب العلمیة، بی­تا.
شوکانی، محمدبن على‏، فتح القدیر، بیروت، دارابن‌کثیر‏، 1414 ق.
شهید ثانی، زین‌الدین‌بن علی، الرعایه، قم، آیت‌الله مرعشی نجفی، 1433 ق.
صافى، محمودبن عبدالرحیم‏، الجدول فى اعراب القرآن‏، بیروت، دارالرشید‏، 1418 ق.
طباطبایى، محمدحسین‏،  المیزان فى تفسیر القرآن‏، قم، جامعۀ مدرسین حوزه علمیه قم‏، 1417 ق.
طبرسى، فضل‌بن حسن‏،  إعلام الورى بأعلام الهدى، تهران، الاسلامیه، 1390 ق.
طبرسى، فضل‌بن حسن‏، تفسیر جوامع الجامع، تهران، انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم‏، 1377.
طبرسى، فضل‌بن حسن‏، مجمع البیان فى تفسیر القرآن‏، تهران، انتشارات ناصرخسرو، 1372.
طبری ، محمدبن جریر،  تاریخ الرسل و الملوک، بیروت، دارالتراث، 1387 ق.
طبری ، محمدبن جریر، جامع البیان عن تاویل ای القران، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، 1403 ق.
طحاوی، احمدبن محمد، شرح معانی الاثار، تحقیق: محمد زهری النجار، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1996 م.
طوسى، محمدبن حسن‏، تهذیب الاحکام‏، تهران، دارالکتب الإسلامیه‏، 1407 ق.
عسکری، مرتضی، نقش ائمه در احیای دین، تهران، انتشارات علامه عسکری، 1389.
عیاشى، محمدبن مسعود،  التفسیر، تهران، مکتبه العلمیه الاسلامیه، 1380 ق‏.
فخرالدین رازى، مفاتیح الغیب، بیروت، داراحیاء التراث العربى، چاپ سوم، 1420 ق.
قاسمى، محمد جمال‌الدین‏، محاسن التاویل، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1418 ق.
قرطبى، محمدبن احمد، الجامع لاحکام القرآن، تهران، انتشارات ناصرخسرو، چاپ اول، 1364.
قزوینی، محمدبن یزید، السنن، تحقیق: محمد فؤاد عبدالباقی، بیروت، دارالفکر، بی­تا.
قمى، على‌بن ابراهیم‏، تفسیر القمی، تحقیق: طیب موسوی جزائری، قم، دارالکتاب، 1363.
کلینی، محمدبن یعقوب ، الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1407 ق.
مالک‌بن انس، الموطا، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، بیروت، دار إحیاء التراث العرب، 1406 ق.
مراغى، احمدبن مصطفى‏، تفسیر المراغى‏، بیروت، داراحیاء التراث العربى‏، بی­تا.
مزی، یوسف‌بن عبدالرحمن، تهذیب الکمال فی اسماء الرجال، بیروت، موسسه الرساله، 1980 م.
مسلم نیشابوری، الصحیح، بیروت، دارالفکر، بی­تا.
مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه‏، تهران، دارالکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374.
نسائی، احمدبن شعیب، السنن، شرح سیوطی، بیروت، دارالفکر، 1930 م.
نصیرالدین طوسى، رسائل‏، بیروت، دارالأضواء، بی­تا.
نکونام، جعفر، درآمدى بر تاریخ گذارى قرآن‏، تهران، نشر هستى نما، چاپ اول، 1380.
نیشابوری، محمدبن عبدالله، المستدرک علی الصحیحین، بی‌جا، بی­تا.
 
CAPTCHA Image