Specification or Generalization in Determining the Referents of the Promised ones in Verse 55 of Surah al-Noor

Document Type : پژوهشی

Authors

1 Assistant Professor, Al-Mustafa International University

2 Level four Seminary student, Fatimah al-Zahra Seminarian Institute of Higher Education

Abstract

Commentators have expressed different views about those who are the referents of Divine promises in verse 55 of Surah al-Noor and each of them has used
various arguments to prove his opinion. Using a descriptive-analytical method, in this study, their comments and arguments have been collected and criticized. The findings show that in determining the instances of the promised ones in this verse, the commentators of two Islamic sects have generally adopted two approaches: specification of certain individuals or times and generalization. In other words, in the first approach, some of them have considered a specific group or time as the purpose of the promise in this verse; some Sunni exegetes have introduced the Two Scholars (Abu Bakr and Umar) or the four caliphs as the intention of this verse or have commented that this verse will be fulfilled on the Day of Resurrection. Still, in this study, their arguments were rejected. On the contrary, some Shiite commentators have limited the purpose of this verse to the household of the Prophet (Ahl al-Bayt) or the time of reappearance of Imam Mahdi (AS); this comment does not seem to be correct too, and instead of an exclusive referent, the reasons of these Shiite exegetes indicate the most perfect instance for this verse. The second approach also suggests that, unlike the first category, some of the exegetes of the two Islamic sects not only have not regarded this promise to be specific to a special person or time but also believed that whenever the conditions of faith and good deeds arise, this promise will be fulfilled. By examining their evidence, in this study, this view was preferred as the correct one. So, the innovation of this article is related to collecting all the comments in this regard and rejecting the popular Sunni view as well as suggesting that the famous Shiite perspective is comparative and not interpretive. In other words, the popular Shiite view isn't the explicit purpose of this verse; instead, it is the most perfect instance of the meaning of this verse. Also, the preferred view of this study, more than the famous Shiite perspective, can create unity between Shia and Sunni.

Keywords

Main Subjects


آلوسی، محمود، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، دارالکتب العلمیه، بیروت، 1414ق.
ابن‌‌ابی‌حاتم، عبدالرحمن‌بن محمد، تفسیر القرآن العظیم، مکتبه نزارمصطفی الباز، ریاض، 1419ق.
ابن‌‌ابی‌حاتم، عبدالرحمن‌بن محمد، الجرح والتعدیل، بی‌جا، بی‌نا، بی‌تا‏.
ابن حبان، محمد، الثقات، دارالکتب الثقافیه، بی‌جا، 1393ق.
ابن حجر، شهاب الدین احمد، التهذیب التهذیب، بیروت، دارالفکر، 1404.
ابن شهرآشوب مازندرانى، محمد بن على، متشابه القرآن و مختلفه، دار بیدار للنشر، قم، 1369ق.
ابن عاشور، محمد بن طاهر، التحریر والتنویر، بیروت،مؤسسه التاریخ، بی‌تا.
ابن عطیه اندلسى، عبدالحق‏، المحرر الوجیز فى تفسیر الکتاب العزیز، دارالکتب العلمیه‏، بیروت، 1422ق.
ابن فارس، احمد، معجم المقاییس اللغه، مکتب الاعلام الإسلامی، قم، 1404ق.
ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، تفسیر القرآن العظیم، دارالکتب العلمیه، بیروت، 1419ق.‏
اندلسی، ابوحیان محمد، البحر المحیط فی التفسیر، دارالفکر، بیروت، 1420ق.
بحرانی، هاشم بن سلیمان، البرهان فی التفسیر القرآن، مؤسسه بعثت، تهران، 1416ق.
بخاری، محمد بن اسماعیل، التاریخ الکبیر، بی‌جا، بی‌نا، بی‌تا.
بروجردى، سیدمحمد ابراهیم‏، تفسیر جامع‏، چاپ ششم‏، صدر، تهران، 1366ش‏.
بروجردى، سیدحسین‏، تفسیر الصراط المستقیم‏، مؤسسه انصاریان، قم، 1416ق‏.
بغدادى، علاءالدین على، لباب التأویل فى معانى التنزیل‏، ‏دار الکتب العلمیة، بیروت، 1415ق.‏
‏بلخى، مقاتل بن سلیمان‏، دار إحیاء التراث، بیروت، 1423ق‏.
بیضاوی، عبدالله بن عمر، انوار التنزیل وأسرار التأویل، دار احیاءالتراث العربی، بیروت، 1418ق.
ترمذی، محمدبن عیسی، الجامع الصحیح، دار احیاء التراث العربی، بی‌تا.
ثعلبی نیشابوری، ابواسحاق احمدبن ابراهیم، الکشف والبیان عن تفسیر القرآن، دارإحیاءالتراث العربی، بیروت، 1422ق.
جرجانی، میرسید شریف، شرح المواقف، منشورات الشریف الرضى، قم، 1409ق.
جوادى آملى‏، عبداللّه، تفسیر تسنیم، مرکز نشر اسراء، قم، 1378ش.
حائرى تهرانى، میرسیدعلى، مقتنیات الدرر وملتقطات الثمر، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ‏1377ش‏.
حرانی، احمدبن عبدالحلیمبن تیمیه، منهاج السنه النبویه، مؤسسه قرطبة، قاهره، 1406ق.
حسکانى، عبیدالله بن احمد، شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، سازمان چاپ وانتشارات وزارت ارشاد اسلامى‏، تهران‏، 1411ق.
حسینى همدانى، محمد، انوار درخشان‏، کتابفروشى لطفى‏، تهران‏، 1404ق‏.
حفنی، عبدالمنعم، ‏ موسوعة القرآن العظیم‏، مکتبه مدبولی‏، قاهره‏، 2004م‏.
حوى، سعید، الاساس فى التفسیر، چاپ ششم‏، دار السلام، قاهره، 1424ق‏.
حویزی، عبدعلی بن جمعه، نورالثقلین، چاپ چهارم، انتشارات اسماعیلیان‌، قم، 1415ق.
خویی،حسین، معجم رجال الحدیث، بی‌نا، بی‌جا، 1413ق‏.
دروزه، محمدعزت‏، التفسیر الحدیث‏، دار إحیاء الکتب العربیة، قاهره‏، 1383ق‏.
دیوبندی، محمود حسن، تفسیر کابلی، احسان، تهران، 1385ش.
ذهبی، محمد بن أحمد، میزان الاعتدال، دار المعرفه، بیروت، 1382ق.
ذهبی، محمدحسین، التفسیر والمفسرون، دار احیاءالتراث العربى‏، بیروت‏، بى‏تا.
رازی، ابو‌الفتوح، روض الجنان وروح الجنان فی تفسیر القرآن، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، مشهد، 1408ق.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الفاظ قرآن، دار القلم، بیروت، 1412ق.
رجبی، محمود، روش تفسیر قرآن، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، 1383.
زحیلى، وهبة بن مصطفى، التفسیر المنیر فى العقیدة والشریعة والمنهج‏، دار الفکر المعاصر، بیروت-دمشق، 1418ق‏.
زرکشی، محمد بن عبدالله، البرهان فی علوم القرآن، دار المعرفه، بیروت، 1410ق.
زمخشری، جارٱلله محمود بن عمر، الکشاف، دار الکتاب العربی، بیروت، 1366ق.
سیوطی، جلال الدین، الاتقان فی علوم القرآن، دار الکتاب العربی، بیروت، 1421ق.
سیوطی، جلال الدین، الدرالمنثور فی التفسیر المأثور، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، قم، 1404ق.
شریف رضى، محمد بن حسین‏، حقائق التأویل فی متشابه التنزیل، دار الاضواء، بیروت، 1406ق‏.
شریف مرتضی، علی بن الحسین، الشافی فی الامامه، چاپ دوم، موسسه الصادق(ع)، تهران، 1410ق.
شوکانى، محمد بن على، فتح القدیر، دار ابن کثیر، دمشق، دار الکلم الطیب، بیروت، 1414ق‏.
صادقی تهرانی، محمد، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، قم، انتشارات فرهنگ اسلامی،1365.
صدوق، ابن‌بابویه محمد، کمال الدین وتمام النعمه، مؤسسه النشر الاسلامی، قم، 1405ق.
طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ پنجم، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1372.
طبرسی، احمدبن علی بن ابی‌طالب، الإحتجاج على أهل اللجاج، نشر مرتضى‏، مشهد، 1403ق.
طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372.
طبری، محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، دار المعرفه، بیروت، 1412ق.
طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، دار احیاء التراث العربی، بیروت.
طیب، سیدعبدالحسین‏، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، چاپ دوم، نتشارات اسلام‏، تهران‏، 1378ش‏.
عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر العیاشی، تحقیق سید هاشم رسولی محلاتی، مکتبه العلمیه، تهران، 1380ق.
فخررازى، محمد بن عمر، مفاتیح الغیب‏، چاپ سوم، دار احیاء التراث العربی، بیروت‏، 1420ق‏.
فخررازى، محمد بن عمر، الاربعین فی اصولالدین، مکتبه الکلیات الازهریه، قاهرة، 1986م.
فراهیدی، خلیل بن احمد، العین، هجرت، قم، 1409ق.
فضل الله، سید محمدحسین‏، من وحى القرآن، دار الملاک للطباعة والنشر، بیروت، 1419ق.
فیض کاشانى، ملامحسن‏، الوافی، کتابخانه امام أمیرٱلمؤمنین على علیه السلام‏، اصفهان‏، 1406ق‏.
قرائتى، محسن‏، تفسیر نور، چاپ یازدهم‏، مرکز فرهنگى درس‌هایى از قرآن‏، تهران، 1383ش‏.
قرشى سیدعلى اکبر، تفسیر احسن الحدیث‏، چاپ سوم‏، بنیاد بعثت‏، تهران، 1377ش‏.
قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لأحکام القرآن، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1364ش.
قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، دار الکتاب، قم، 1362ش.
قمی مشهدی، محمد، کنز الدقائق، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی، تهران، 1368ش.
قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع الموده لذوی القربی، بی‌نا، قم، 1416ق.
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1407ق.
مجلسى، محمدباقر، بحارالأنوار، دار احیاءالتراث العربی‏، بی‌تا.‏
مصطفوى، حسن‏، التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، چاپ سوم، دار الکتب العلمیة: مرکز نشر آثار علامه مصطفوی‏، بیروت-لندن-قاهره‏، 1430ق.
معرفت، محمدهادی، التمهید فی علوم القرآن، چاپ دوم، مؤسسه النشر الاسلامی، 1415ق.
مغنیه، محمدجواد، تفسیر الکاشف، دار الکتب الإسلامیة، تهران‏، 1424ق‏.
مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1374ش.
مکارم شیرازی، ناصر، حکومت جهانی مهدی(عج)، نسل جوان، قم، 1386ش.
موسوی عاملی، سیدعبدالحسین شرف‌الدین، اجتهاد در مقابل نص، ترجمه علی دوانی، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1382ش.
مهدیان فر، رضا، «واپسین روزهای تاریخ در آیه 55 سوره نور از دیدگاه مفسران»، مطالعات تفسیری، سال هشتم، شمارۀ30، 1398ش.
نجارزادگان، فتح‌الله، «بررسی تطبیقی تفسیر آیه وعد(55نور)»، شناخت قرآن، سال سوم، شماره دوم، 1389ش.
نسفى، عبدالله بن احمد، مدارک التنزیل وحقایق التأویل، دار النفائس، بیروت‏، 1416ق‏.‏
واحدی نیشابوری، علی بن احمد، اسباب نزول القرآن، تحقیق کمال بسیونی زغلول، دار الکتب العلمیه، بیروت، 1411ق.
CAPTCHA Image