Analysis of Politeness of Expression strategies in Narrations about women

Document Type : Research Article

Authors

1 Islamic Azad University, Kashmar Branch

2 Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

Language, as the primary means of communication and conveying messages from one person to another, should be employed in diverse communication situations in a way that ensures compliance with a certain level of politeness.
In verbal communications, the interlocutor can recruit either direct or indirect expressive strategies, but his speech is more likely to be considered polite if indirect strategies are adopted. Language, as the building block of the structure underlying hadiths concerning women, requires the selection of words, syntax, and tone that are proportionate to the feminine moods and bereft of any impoliteness.
This calls for the adoption of acceptable indirect strategies in the linguistic structure of hadith. Using a descriptive-analytical method, the present paper seeks to explore the degree of politeness in traditions about women in the Four Books. For this purpose, all the discourses raised by these hadiths were examined. The results reveal that of 960 discourses dedicated to women in the Four Books, the indirect strategy has the highest (82%) and the direct strategy has the lowest (18%) frequency. This indicates compliance with the principle of politeness in these hadiths

Keywords


ابن ابی الحدید، عبدالحمید بن هبةالله، شرح نهج البلاغة، القاهرة: دار إحیاء الکتب العربیة، 1959 م.
ابن‌بابویه، محمد بن علی، الأمالی، قم: ذوی القربی، 1985 م.
ابن‌بابویه، محمد بن علی، جامع الأخبار، اصفهان: مکتبة المبین، بی‌تا.
ابن‌بابویه، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، بیروت: دارالتعارف، 1981 م.
اردکانی، محمد علی، تحفة الأولیاء، ترجمة اصول کافی، قم: دار الحدیث، 1388.
بخاری، محمد بن اسماعیل، الجامع الصحیح، بیروت: دارالمعرفة، 2010 م.
حمراوی، محمد «نظریة التأدب فی اللسانیات». دمشق، مجلة ألف، السنة 3، العدد 4، (2015م)، صص 131-140.
سامر، سوسن فیصل «التهذیب الکلامی: دراسة اجتماعیة تداولیة». جامعة بغداد، مجلة الأستاذ، العدد 203، (2012م)، صص 1-37.
شهری، عبدالهادی بن‌ظافر، استراتیجیات الخطاب مقاربة لغویة تداولیة، بیروت: دارالکتاب الجدید المتحدة، 2004 م.
طوسی، محمد بن حسن، الاستبصار فیما اختُلف من الأخبار، بیروت: دارالتعارف، 1977 م.
طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الأحکام، بیروت: دارالتعارف، 1972 م.
عبداللهی، منیژه و همکاران، «بررسی فیلم کلاه‌قرمزی و پسرخاله از منظر ادب‌مندی»، دانشگاه شیراز، مطالعات ادبیات کودک، سال 5، شماره 2، (1393ش)، صص 129-152.
قحطانی، سعد محمد؛ ریاشی، محمد ناصر، «أسالیب الاعتذار لدی متعلّمی اللغة العربیة»، الجزائر، مجلة الحکمة، المجلد 4، العدد 8، (2016م)، صص 60-93.
کادة، لیلی، «الاستلزام الحواری فی الدرس اللسانی الحدیث: طه عبدالرحمن أنموذجاً»، جامعة مولود معمری، الممارسات اللغویة، العدد 21، (2014م)، صص 169-194.
کلینی، محمد بن یعقوب، أصول الکافی، قم، علمیة إسلامیة، 1967 م.
لطفی‌پور ساعدی، کاظم، «بررسی زبان مؤدبانه در فارسی کنونی از نظر جامعه‌شناسی زبان»، مجلة ادبیات و زبان‌ها، شماره 62، (1362ش)، صص 271-292.
لهویمل، بادیس، «السیاق ومقتضی الحال فی مفتاح العلوم: متابعة تداولیة». جامعة لسکرة، مجلة المَخبَر، العدد 9، (2013م)، صص 165-183.
مجلسی، محمد باقر بن محمدتقی، بحار الأنوار، طهران: المکتبة الإسلامیة، 1972 م.
مسلم بن الحجاج، الصحیح، کراچی: مکتبة البشری، 2009 م.
مصطفوی، جواد، ترجمه و شرح اصول کافی، تهران: اسلامیه، 1925 م.
مقدسی‌نیا، مهدی؛ سلطانی، سیدعلی اصغر، «کاربردشناسی زبان و سازوکارهای ادب‌ورزی در برخی ادعیة شیعه»، دانشگاه تربیت مدرس: جستارهای زبانی، سال 5، شماره 5، (1393ش)، صص 207-228.
نریمانی، محمد، «لجاجت در کودکان و روش‌های پیشگیری از آن»، مجلة پیوند، شماره 247، (1379ش)، صص 58-60.
هدایت، ندا، «تأثیر جنسیت بر نحوة بیان تقاضا: پژوهش در حوزة جامعه‌شناسی زبان»، جهاد دانشگاهی، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، سال 2، شماره 4، (1384ش)، صص 17-40.
Austin, John langshaw, How to do things with words, London: Oxford University Press, 1962.
Brown, P. and Levinson, S., Politeness: Some universals in language usage, Cambridge University Press, 1987.
Economidou Kogetsidis, Maria, Requestive Strategies in English and Greek: Observations from an Airline's Call Centre, Nottingham Linguistic Circular 17, 2002.
Fasold, Ralph, The Sociolinguistics of Language, Oxford: Basil Blackwell, 1990.
Goatly, Andrew, “Directness, indirectness and difference in the language of classroom management: advice for teacher trainees”, IRAL, 1995, 33, pp. 267-284.
Grebe, Nadja, Politeness: A Theoretical Review of Brown and Levinson's Politeness Theory, Germany: Grin Verlag, 2009.
Matsuura, H., “Japanese EFL Learners, Perception of Politeness in low imposition requests”, JALT journal, (1998). 20 (1), pp. 33-48.
Spencer- Oatey, H., “Reconsidering power and distance”, Journal of Pragmatics, Vol. 26, (1996), pp. 1-24.
Sridhar, S & Atawneh, A., “Arabic-English Bilinguals and the Directive Speech Act”, World Englishes, N. 12. 3. (1993), pp. 279-297.
Thomas, J., Meaning in interaction: An introduction to pragmatics, New York: Longman, 1995.
Trudgill, p., sociolinguistics: an Introduction to Language and Society, E4, Penguin Books, 2001.
Wardhaugh, Ronald, An Introduction to Sociolinguistics, Hoboken: Blackwell Publishers, 1992.
CAPTCHA Image